Waarom KPN het niet en T-mobile het juist wel doet

Iedereen weet dat het met het mobiele netwerk van T-mobile in  Nederland niet  best gesteld is. En iedereen weet ook dat KPN  kwalitatief  het beste mobiele  netwerk van Nederland heeft. Dat is  geen hogere  wiskunde. KPN heeft als monopolist meer dan 100 jaar kunnen bouwen aan een perfect netwerk. Zelfs toen er mobiele telefonie kwam was KPN lange tijd alleenheerser. Alle geld dat je niet aan marketing hoeft uit te geven om mensen over te halen je producten te kopen kun je in het netwerk stoppen. Logisch dat je dan een dubbelgezekerd en waterdicht netwerk hebt.

KPN zegt echter nooit dat zij het beste netwerk van Nederland heeft. T-mobile wel. De laatste tijd laat T–mobile mensen op de meest afgelegen plekken bellen en internetten om te laten zien dat je echt overal bereik hebt. Ik vraag me af waarom ze dat doen terwijl het toch een publiek geheim is dat hun netwerk niet zo best is. Dat laatste is kennelijk ook doorgedrongen bij T-mobile zelf. En juist omdat het een issue is, roept T-mobile heel hard dat zij écht wel een goed netwerk hebben. Echt waar hoor!

Op de website van T-mobile staat de meest gestelde vraag over hun netwerk:

1 Is het netwerk van T-Mobile slechter dan die van andere telecomaanbieders?

(de taalfout heb ik laten staan)
Kennelijk is dat een vraag die ze vaak krijgen. De vraag rijst dan bij mij: moet je je klanten tegemoet komen in hun informatiebehoefte die ontstaan is door een negatief imago? Geef je met die nadruk niet impliciet toe dat je netwerk inderdaad slechter is? Het antwoord van T-mobile op die meest gestelde vraag:

Uit de laatste onafhankelijke onderzoeken (KEMA) blijkt dat de kwaliteit van ons netwerk vergelijkbaar is met die van andere telecomaanbieders. Sterker nog, op sommige onderdelen presteert ons netwerk zelfs beter.

Dat klinkt mij als verdediging in de oren. Kennelijk voelen ze zich aangevallen. Als dat antwoord juist is, waarom legt T-mobile dan zo de nadruk op hun fantastische netwerk in hun commercials?

Wat vind jij? Is het handig om in te spelen op sentimenten in de markt waarmee je impliciet toegeeft dat er een kern van waarheid in zit? Of negeer je deze signalen en bepaal je gewoon zelf wat je over je bedrijf vertelt? Ik ben benieuwd naar je mening over dit onderwerp. Reageer!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *