Beroepseed is geen oplossing voor zieke financiële sector

“Financieel adviseurs willen beroepseed”

Het zou zo moeten zijn dat dienstverleners in het algemeen (financieel adviseurs niet uitgezonderd) wanneer  ze hun klanten niet op de eerste plaats hebben staan, daar door de klant voor afgestraft worden. Zo scheidt het kaf zich van het koren in de rest van de wereld. Maar niet in de financiële dienstverlening. Daar weten veel klanten gewoonweg niet dat adviseurs over het algemeen niet hen maar andere, veel lucratievere partijen op 1 hebben staan. Dat is namelijk een publiek geheim. Maar hoe ging dat spreekwoord ook alweer? Wiens brood men eet, diens woord men spreekt?

Wiens brood men eet, diens woord men spreekt

Dat komt omdat veel financieel adviseurs hun diensten ‘gratis’ aanbieden en dat zij zo ‘aardig’ zijn om voor niets te werken. Helaas  is niets echt gratis, zoals we allemaal weten. In de praktijk komt het er op neer dat een adviseur zijn hypotheek aanvraag uitzet bij een aantal banken en wacht welke bank daar de hoogste bonus voor hem tegenover zet. Maar dat kom je als klant niet te weten en dus kan deze praktijk blijven bestaan. En zo komt een hele branche in een negatief daglicht te staan. Want alles wat de naam ‘financieel’ draagt is verdacht en ligt onder de loep in deze tijd. En terecht. Maar een eed is niet genoeg. “De beroepsverklaring moet als een betrouwbaar fundament onder de hele sector komen te liggen”, zeggen de beroepsverenigingen. Maar wat heb je aan een betrouwbaar fundament onder een zieke sector?

Het antwoord is transparantie

De oplossing is geen keurmerk of eed. Beiden zijn gebaseerd op vertrouwen. OK, iemand belooft dan wel het belang van de klant voorop te zetten, maar wie controleert dat? Voor je het weet moet er een heel controlesysteem worden opgetuigd omdat er altijd mensen zijn die creatief met zo’n eed om zullen gaan. Het antwoord is transparantie.  In branches waar klanten hun klantonvriendelijke leveranciers kunnen afstraffen is het proces van de levering volledig transparant. Detailhandel, horeca, overal is het voor de klant zichtbaar wanneer een leverancier hem niet voorop stelt.

Laat financieel adviseurs volledige transparantie geven in het adviestraject en stel daar een redelijk tarief tegenover. Schaf de provisies en commissies af en leg gewoon aan de klant uit waarom de ene hypotheek beter is dan de andere. Laat  zien waarom de ene bank beter is voor deze klant dan de andere. Niet meer dat schimmige, achter de schermen, oncontroleerbare gedoe. Gooi het open en laat de klant zelf beslissen wie het meest klantgericht werkt. Het zal zorgen voor een natuurlijke selectie van integere succesvolle  adviseurs die de klant op nummer 1 hebben staan, zoals het hoort. Pas dan ga je bouwen aan een gezonde sector. En dan komt het ook wel weer goed met dat imago.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *