You Know Me? of: Hoe Unilever klanten bindt

kopje thee In de supermarktoorlog zijn de kaarten opnieuw geschud las ik vorige week in de krant. Nu Jumbo Super de Boer heeft overgenomen zijn er eigenlijk nog maar 3 grote inkooporganisaties. Albert Heijn is daarvan de grootste met een marktaandeel van 31%. Naast de onderlinge supermarktoorlog om de klant binnen te krijgen, met acties als de Gogo’s en de puzzelactie van AH, wordt de klant eenmaal binnen ook steeds meer verleid om huismerken te kopen. Waar dat vroeger beperkt bleef tot een schimmig assortiment, is dat tegenwoordig een volwassen industrie geworden. Om als voorbeeld Albert Heijn te nemen, die heeft zelfs vier huismerken. Het gewone AH huismerk, het hogere segment AH Excelent, het basismerk Euroshopper en de geheel gerestylde biologische lijn Puur en Eerlijk.

Met lede ogen ziet een Unilever, fabrikant van de grote A-merken als Calvé, Unox en Ola, zijn schapruimte krimpen en krimpen. Unilever heeft echter zijn eigen kanalen in de oorlog om de klant. Tot voor kort in de vorm van het populaire RTL4 programma Life & Cooking. Volgens Unilever sloot het programma echter niet meer aan bij de doelgroep. Modern als Unilever is, besloot het tot de stap naar internet in de vorm van een online platform voor vrouwen, Yunomi.

Yunomi geeft vrouwen een podium. Yunomi inspireert, verrast en biedt je praktische tips, artikelen, spelletjes en natuurlijk ruimte voor jullie eigen bijdragen.

Unilever is eerlijk over initiatief op de website:  “Yunomi is een initiatief van Unilever Benelux”.  Naast het platform op internet is er sinds kort ook het Yunomi magazine, vooralsnog een eenmalige uitgave die verspreid wordt onder de leden van Yunomi, bij damesbladen en via de post.

Yunomi is een Japans woord en betekent “theekop”

Met Yunomi heeft Unilever een heel direct middel om hun boodschap naar een grote doelgroep te communiceren. Vrouwen kunnen zich opgeven voor het proeven of testen van nieuwe producten en omdat ze een positieve band hebben met Yunomi, zullen ze snel geneigd zijn hun eerlijke mening te geven. Met Unilever hebben ze niks, maar Yunomi is als een goede vriendin.

Me-time

Naast artikelen over hun favoriete spijkerbroek waarin ongegeneerd een nieuw jeanswasmiddel wordt gepresenteerd, kunnen vrouwen zelf ook veel bijdragen.Yunomi is daarmee een voorbeeld van user generated content. De gebruikers leveren zelf een groot deel van de inhoud. Best slim van Unilever. Zo krijgen ze op een goedkope manier heel veel informatie over hun klanten en wat die van hun producten vinden. Je kunt die info ook verkrijgen met marktonderzoeken, enquetes en klantenpanels. Maar dat is niet ‘fun’.  Me-time en een eigen podium zijn de zegeltjes van deze tijd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *