Weg met noreply!

Weg met noreplyVorige week kreeg ik een mail van apple. Het was een aankondiging dat er een nieuwe software update beschikbaar was voor mijn iPhone en iPad. En dat ik die maar snel moest downloaden om mijn iPhone/iPad up-to-date te houden. Prima, ik verbond mijn iPhone aan iTunes (het lijkt wel reclame voor Apple, is het niet). Maar ik kreeg een foutmelding. Dus ik gaf een reply op de mail van Apple. “Het werkt niet!”

Een dikke week later kreeg ik een mail terug. In 15 talen werd mij meegedeeld dat dit toch echt helemaal fout van mij was. Dat dit geen manier was om contact op te nemen met Apple en dat ik op internet een website moest bezoeken met een hele lange url. Het klonk niet echt aardig en al helemaal niet persoonlijk. Ik vroeg me af waarom iemand (?) niet de moeite nam om mijn vraag te lezen, terwijl ik de vraag in het Engels had gesteld (de taal waarin de aankondigingsmail ook opgesteld was), maar wel de moeite nam om een onvriendelijke mail terug te sturen. Misschien was het een automatisch antwoord geweest. Maar moest dat dan een dikke week duren? En het was nog niet eens een no-reply e-mailadres.

Ik vroeg me af waarom bedrijven zo doen. Mails sturen en alvast in het e-mailadres laten weten dat deze mail niet bedoeld is om op te antwoorden. Waar zijn ze bang voor? Ik snap op zich nog wel dat het e-mailadres dat je gebruikt om naar vele klanten tegelijk te mailen niet geschikt is om e-mails op te ontvangen. Maar kan het bedrijf met de huidige stand van techniek niet zorgen dat replies van klanten doorgestuurd worden naar de klantenservice zodat klanten een fatsoenlijk antwoord krijgen? Werkelijk mijn hele mailbox zit vol met noreply-berichten.

Ik vind het zo onvriendelijk om te praten met je klanten zonder dat je ze de kans geeft om terug te praten. Waarom zou je geen contact willen hebben met je reden van bestaan? Met die klant die voor jouw omzet zorgt, die jouw boodschappen en vakanties betaalt? Wie weet leer je er nog iets van over je product of dienstverlening, waardoor diezelfde klant bereid is nóg meer te betalen voor jouw product of dienst. Wie weet.

Doel bereikt, àls je bereid bent om te luisteren.

O, en ik doe er niet aan hoor. Mail naar mail@francisherbers.nl,  je krijgt altijd antwoord.

,
2 comments to “Weg met noreply!”
  1. Dag Johan,

    Dank voor je reactie! Kennelijk ben ik niet de enige die zich stoort aan deze acties van bedrijven.

    Heb je trouwens wel eens een héél positieve ervaring met klantenservice? Zo’n echt mooi verhaal? Mail die dan naar mij, ik verzamel ze en zet de mooiste op mijn website http://www.francisherbers.nl met je naam erbij. Alvast bedankt!

    Groet, Francis Herbers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *