Social media als instrument verbetert de zorg

May I listen to your heart?

May I listen to your heart?

Het grootste onderzoek naar Social Media gebruik in Nederland (2014) geeft een kort maar goed beeld van wat (zorg)comsumenten willen met social media. Bedrijven (instellingen) die vinden dat ze niet aanwezig hoeven te zijn op social media laten duidelijk kansen liggen. Zorginstellingen hebben nogal eens de neiging om te denken dat social media hun niets te bieden heeft. Het tegendeel is waar. Luisteren naar je doelgroep heeft juist in de zorg veel voordelen. Mond tot mond reclame is nog steeds het belangrijkste instrument voor organisaties om een goed imago op te bouwen. Social media kan dit juist goed ondersteunen en het effect versterken.

Drempelvrees

Een goede naam komt te voet en gaat te paard. Zegt het spreekwoord. Veel organisaties weten wel hoe ze een reputatie moeten opbouwen. Een combinatie van investeren in kwaliteit en zorgvuldig communiceren met patiënten. De relatieve onbekendheid en gebrek aan kennis met het strategisch inzetten van social media om dit online te ondersteunen zorgt vaak voor drempelvrees. Dat begrijp ik goed. Wanneer je ergens geen verstand van hebt, kun je je er maar beter ver van houden. Een leek in de operatiekamer blijft liever ook ver van de patiënt vandaan. Daar zetten we een chirurg voor in, een specialist. Dat kan een organisatie ook doen met social media.

“Patiënt steeds vaker online niet gehoord”

Social media is iets waar we in de hedendaagse maatschappij niet meer omheen kunnen, het is geen hype die overwaait. Net als de nieuwste medische ontwikkelingen. Je kunt ervoor kiezen om er niet aan mee te doen, maar op de lange termijn is dat niet slim. Net als slecht luisteren naar een hart kan leiden tot het missen  van een ernstige aandoening kan slecht online luisteren ernstige gevolgen hebben. Dus is het beter om nieuwe ontwikkelingen te omarmen, net als vaccins, hygiene en antibiotica indertijd. Het maakt de zorg beter. Door het instrument van social media goed te gebruiken wordt het contact met patiënten beter, waardoor het welzijn stijgt. De zorg voor een goede reputatie is door online aanwezigheid beter te monitoren. Je houdt als instelling als het ware een vinger aan de pols van de samenleving. In geval van drempelvrees is het aan te raden er een specialist op te zetten, die de instelling helpt met luisteren.

, , , ,

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.