Geef mij ook wat nieuwe marketing. Ik wil blogs, e-mail, YouTube-video’s, een myspace-pagina, google adwords… Het maakt niet uit, zolang het maar nieuw is. WACHT! Slagroom is lekker. Het is de finishing touch. maar op gehaktballen? … gadver!”
Dit zou een ‘oldskool’ marketeer in het vorige tijdperk kunnen uitroepen. Maar in het nieuwe marketingtijdperk weten wij wel beter. Je kunt geen gehaktballen blijven verkopen door er slagroom op te doen.
Het allermooiste van Nieuwe Marketing is de rol voor de klant.
Het allermooiste dat Nieuwe Marketing met zich meebrengt is de rol voor de klant. Eindelijk worden we als consumenten serieus genomen. Niet meer worden we gebombardeerd door irritante reclames die niet voor ons zijn en waar we niet om gevraagd hebben via het massamedium televisie.
In de nieuwe marketing draait het om personen en verhalen. Verhalen van echte mensen. Verhalen van klanten. Mond-tot- mondreclame. Zorg dat je klant goede en fijne ervaring met je onderneming heeft en die deelt het via zijn blog, twitter, Hyves en Facebook. Succes verzekerd.
Maar pas op! Omgekeerd werkt het ook en dat kan desastreus zijn. Slechte ervaringen verspreiden zich als een olievlek onder je doelgroep. Met als gevolg dat het klantcontact dat je hebt met je klant veel zwaarder gaat wegen. Dat is echter juist goed nieuws, voor klanten én ondernemers.
Bijna te mooi om waar te zijn.
Als klant betekent het dat je voortaan altijd goed behandeld wordt. En dat je als ondernemer je klanten voortaan heel goed gaat behandelen, voor zover je dat niet al deed. Want je kunt je een slechte dienstverlening gewoonweg niet meer veroorloven in het tijdperk van Social Media.
Dat is niet eng, het maakt je werk er als ondernemer alleen maar leuker op. Je onderscheiden door je kwaliteit van dienstverlening wordt van iets vanzelfsprekends voortaan een marketingstrategie zonder dat het je kapitalen aan marketingbudget kost. Je hoeft alleen maar aardig en goed voor je klanten te zijn! Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn, maar nieuwe marketing biedt zoveel perspectieven.
Deze column over Nieuwe Marketing verscheen eerder in Hét Zaken Nieuws. Klik hier voor de recensie van het boek “Gehaktballen met Slagroom” van Seth Godin zoals gepubliceerd in editie 1 van Het Zaken Nieuws, verschenen in week 6 (pdf).