Vandaag werd ik gebeld door een kredietkaartmaatschappij (dacht ik tenminste) die mij een vakantie (dacht ik te verstaan) aan mocht bieden.
De agent aan de telefoon klonk monotoon, ernstig depressief, ongeïnteresseerd, ongemotiveerd en was nauwelijks te verstaan. En ze las de tekst voor van een beeldscherm, hoorde ik aan de leesfouten. Ik gaf aan geen interesse te hebben. Ze zei: ‘ok’ en hing op. Die gaat de prijs voor verkoper van de maand niet winnen, dacht ik nog. Doel totaal niet bereikt was mijn conclusie.
Doel totaal niet bereikt was mijn conclusie.
Jammer dat bedrijven nog steeds koud bellen op deze manier en hun agents niet goed trainen. Er zijn echt mensen te vinden die het een sport vinden om mensen via de telefoon te verleiden een product te kopen. Die dat met verve en op zeer plezierige manier doen. Wel even goed zoeken. Maar begin bij het begin en gebruik telefonische verkoop alleen als je er zelf écht in gelooft. Kies als dat niet zo is een ander kanaal om je product te verkopen.
Gebruik telefonische verkoop alleen als je er écht in gelooft
Zelfs met goede training en coaching kun je ervoor zorgen dat agents met enige schroom het leuk gaan vinden mensen op een leuke manier over te halen iets te kopen. Er zijn allerlei manieren om agents te motiveren zoveel mogelijk te verkopen op een leuke manier. Stel een verkoper-van-de-weekprijs in, stel kleine kadootjes in het vooruitzicht voor de beste leads. Luister mee en geef veel complimenten. Zorg voor een positieve sfeer en bied hulp aan agents die er moeite mee hebben. Daarnaast moeten hulpmiddelen als een script wel hulpmiddelen zijn en geen basismateriaal.
Deze ervaring voedde mijn overtuiging dat telefonische verkoop een echt vak is, wat je met de juiste begeleiding best kunt leren. Maar niet door deze persoon. Die had het al opgegeven. Jammer, ook omdat zulke bedrijven telefonische verkoop in een slecht daglicht stellen en het dus verpesten voor alle andere bedrijven die wel aandacht besteden aan training, coaching en hun personeel. Helaas.
Meer info over telefonische verkoop en hoe je dat wel op een goede manier kan doen? Neem contact met me op of kijk op www.francisherbers.nl.