Vandaag las ik een interessant artikel op de website van Copyblogger. Het gaat over het effect van twitter op je schrijfvaardigheid. Ik vind het interessant omdat ik wel vaker nadenk over wat nu een schrijver maakt en wat niet.
Ik heb het niet over hoogdravende begrippen als literatuur en hoeveel boeken je gepubliceerd hebt, maar sommige mensen schrijven nou eenmaal makkelijker een tekst dan anderen. En waar zit dat in?
“Twitter dwingt je doelgericht te zijn”
Tijdens het lezen van het artikel van Copyblogger wist ik het. Het gaat erom of je nadenkt over bijvoorbeeld formulering, doelgroep, en bondigheid als je een tekst schrijft. Wanneer je gaat twitteren, heb je slechts 140 tekens (incl. spaties en leestekens!) tot je beschikking voor je boodschap. Dat betekent dat je extreem kort en bondig moet zijn in je tweets. Je denkt na over je formulering, over het soort woorden dat je gebruikt en de ‘call to action’ die je er misschien ook nog in wil leggen. Twitter dwingt je doelgericht te zijn. Misschien is dat wel de reden dat ik zo dol ben op twitter!
Twitteren is leuk en nuttig om verbinding te maken met je klant of je doelgroep, maar het leert je ook nadenken over je teksten en eigenlijk al je externe communicatie. Als je nog niet twittert of blogt omdat je jezelf niet zo’n goede schrijver vindt, is het misschien wel een mooie uitdaging om te gaan twitteren. Omdat je gedwongen wordt om na te denken over de doelgerichtheid van je uitingen en dat werkt weer door in de rest van je organisatie. Want alles wat je aandacht geeft gaat bloeien, en daarmee wordt jouw organisatie weer een stuk doelgerichter.
Succes met schrappen. 🙂
Ook op twitter? Volg me op @francisherbers
Pingback: Tweets that mention Doelgerichter schrijven door Twitter « doelgerichtcommuniceren -- Topsy.com