Laatste nieuws
TED Talk: Stella Young, inspiratie of mens?
In deze TED-talk vertelt Stella Young (toevallig in rolstoel) over de reacties die zij altijd krijgt van mensen. Mensen vinden haar een inspiratie, hebben respect voor haar en vinden haar bijzonder zonder dat ze iets bijzonders doet. Dat vind ze vreemd. Stella houdt in dit verhaal de wereld een spiegel voor. Ook ik voelde me betrapt. 😉
Volgens mij heeft dit verschijnsel te maken met een gebrek aan inclusie in de wereld. Als we meer mensen met een beperking om ons heen zouden kennen, zouden we zien dat dit individuen zijn, net als wij zelf. Mensen met goede en slechte eigenschappen, die net als wij op zoek zijn naar geluk, met pieken en dalen, pech en geluk. In plaats van alle gehandicapten op één hoop te gooien, zoals we ook doen met bijvoorbeeld allochtonen, daklozen, studenten, verslaafden, bejaarden, Surinamers, ZZP-ers, bijstandsmoeders en asielzoekers. Wat denk jij?
Wat is inclusie eigenlijk?
De kracht van kwetsbaarheid
De CEO van de toekomst is een creatieve klantenknuffelaar
Een icoon moet ook met zijn tijd mee
De beste marketingstrategie? Je eigen klanten!
De kracht van persoonlijke aandacht
“Ik ben nog nooit zo blij geweest met een boete!”
Niemand vindt het leuk om een boete te krijgen van een verkeersagent. Sommige mensen zijn zelfs zo kwaad dat ze een klacht indienen bij de politie vanwege de manier waarop ze worden behandeld door een agent. Niet bij deze agent. Hij heeft nog nooit één klacht gehad in zijn loopbaan als verkeersagent. Hij weet zelf niet eens hoe dat komt. Hij doet gewoon zijn werk, deelt boetes uit en waarschuwt mensen. Maar hij doet het met compassie. En dat maakt het verschil. Een vriendelijke lach, een aardig woord, het maakt zijn werk leuk, voor hem en de mensen die hij bekeurt. Eén mevrouw zegt zelfs in het filmpje: “Ik ben nog nooit zo blij geweest met een boete.” Het kan dus wel, slecht nieuws brengen op een aardige manier. Het geheim van deze agent? Hij kijkt niet op mensen neer, want hij vindt het zelf heel vervelend om op neer gekeken te worden. Hij behandelt mensen met respect en geeft ze persoonlijke aandacht. Daar kunnen we in de zorg nog veel van leren. Behandel mensen zoals je zelf behandeld wil worden, of je nu arts, verpleegkundige, baliemedewerker, therapeut of andere zorgverlener bent.